Kalendar Kehamilan: Panduan 3 – Trimester

Adakah anda hamil? Tahniah, diucapkan! Berita indah itu mungkin menyebabkan anda berfikir tentang kesihatan bayi dalam kandungan anda. Juga, apakah langkah-langkah yang dapat diambil supaya anda dan kandungan anda sihat sepanjang tempoh kehamilan? Panduan istimewa ini adalah apa yang anda perlukan.

Kehamilan sememangnya merupakan jangka masa yang amat indah dalam kehidupan seseorang wanita. Alangkah bersyukur rasanya dapat mengandung serta melahirkan seorang cahaya mata, bukankah begitu? Walau bagai mana pun, panduan adalah sesuatu yang sentiasa berguna kepada semua, dan harapan kami, informasi-informasi yang seterusnya dapat membantu anda supaya lebih mengetahui tentang perubahan-perubahan yang kelak berlaku pada tubuh anda dan juga perkembangan bayi dalam kandungan anda.

Pada kira-kira hari ke-28, bayi anda (embrio pada ketika ini), bertempat di dalam lapisan rongga rahim anda. Perubahan-perubahan sedang berlaku di dalam tubuh anda, biarpun anda mungkin tidak menyedarinya.

Bayi anda berukur kira-kira setengah inci panjang dan sudah mempunyai kepala yang dapat dikesan. Sistem saraf serta tunas-tunas anggota badan mula membentuk. Menjelang akhir minggu keempat, jantung bayi anda sudahpun mula berdenyut, walaupun ia mungkin tidak dapat dilihat pada imbasan ultrasound.

Sekitar 8 minggu ke dalam kehamilan, bayi anda akan mengukur kira-kira satu setengah inci. Organ-organ penting terus membentuk, begitu juga dengan sistem pencernaan, pernafasan dan kencing. Kelopak mata terbentuk, tetapi tidak akan dibuka selama beberapa minggu lagi. Telinga, buku lali, jari dan jari kaki belum jelas kelihatan pada peringkat ini.

Kepala bayi anda masih agak besar jika berbanding dengan tubuh, walaupun wajahnya mula membentuk. Pada tahap awal ini, lekuk-lekuk kelihatan di mana mata dan hidung sepatutnya terbentuk. Kedua-dua rahang atas dan bawah juga bersatu, dan mulut bayi mula kelihatan.

Bayi anda kini mempunyai sistem peredaran darahnya sendiri, dan denyutan jantungnya semakin kuat. Paru-parunya terbentuk sebagai organ-organ padat dan kecil pada kedua-dua sisi garis pertengahan tubuhnya, dan terus berkembang dengan pesat.

Pada usia sekitar 10 minggu, bahu, siku dan lutut bayi anda akan mula kelihatan dengan jelasnya dan anggota badan terus berkembang pesat. Oleh kerana tulang belakang terbentuk sepenuhnya pada peringkat ini, bayi anda akan dapat melakukan pergerakan-pergerakan kecil, walaupun anda tidak mungkin dapat merasainya pada ketika ini.

Apabila kehamilan anda mencapai tanda 12 minggu, bayi anda akan dikenali sebagai janin dan bukannya embrio lagi. Si comel anda kini berukuran kira-kira tiga setengah inci panjang. Semua organ penting telah terbentuk dan mula berfungsi. Inilah tempoh kritikal apabila kecacatan kongenital seperti spina bifida mungkin berlaku. Pastikan anda mengambil asid folik yang diberkan oleh doktor anda, untuk melindungi bayi anda daripada gejala ini.

Anda
Anda mungkin mula mengesyaki sekitar hari ke-28 atau lebih, bahawa anda mengandung. Tanda yang amat ketara sekali adalah haid anda tidak muncul pada bulan ini

Pada 8 minggu kehamilan anda, anda mungkin juga mengalami gejala morning sickness (namun, rasa mual dan juga muntah-muntah boleh berlaku pada bila-bila masa: pagi, tenghari atau malam!). Keadaan in akan mula reda sedikit menjelang akhir minggu ke-12 kehamilan anda. Sementara itu, jika anda mengalaminya, cubalah menjamah makanan ringan seperti snek berkarbohidrat (biskut kering adalah pilihan terbaik), 15-20 minit sebelum melangkah daripada katil pada waktu pagi – ini dapat membantu meredakan perut sebelum anda mula bergerak. Simpanlah stok makanan ringan di tempat tidur untuk tujuan ini.

Petua: Jauhkan dari makanan berlemak tinggi, yang digoreng atau yang pedas kerana ini boleh memburukkan lagi sensasi mual.

Anda mungkin mula merasa letih dan kerap kencing. Badan anda mungin jga mearsa lenguh, dan payudara pula terus membesar. Sesetengah wanita akan mengalami sakit perut yang tidak serius – ini mungkin disebabkan oleh peregangan ligamen dan otot pelvis. Pengeluaran keputihan yang berlebihan daripada faraj juga biasa dialami pada ketika ini.

Apabila kehamilan anda mencapai 12 minggu, anda mungkin dapat merasakan rahim anda yang sedang membesar di bahagian abdomen bawah. Ia seperti benjolan yang lembut yang timbul di bahagian pelvis anda. Perubahan fizikal lain adalah saiz dan bentuk payudara anda.


Peringatan penting
Penghidratan amat penting bagi kesihatan kehamilan anda. Pastikan anda minum air sekurang-kurangnya 10 gelas penuh setiap hari. Juga, makanlah buah-buahan seperti tembikai, epal, anggur dan sebagainya yang tinggi kandungan air, serta kaya dengan vitamin-vitamin penting.


Mencegah keguguran dengan diet yang sihat
Terdapat kajian yang menunjukkan hubungan jelas antara diet rendah vitamin E dan peningkatan risiko keguguran. Oleh itu, muatkan nutrien penting ini ke dalam diet anda dengan menambahkan makanan berikut yang merupakan sumber vitamin E yang baik: badam mentah, buah avocado, minyak zaitun, biji bunga matahari, kacang hazel dan kuning telur.

Tubuh si manja anda akan terus mengalami perkembangan yang pesat. Semua anggota badannya terbentuk dengan baik dan sendi-sendinya dapat bergerak dengan baik. Jari- jari tangan dan kaki, serta kuku semuanya terbentuk sepenuhnya. Walaupun kepala bayi anda masih agak besar, seluruh badan sedang mengalami pertumbuhan pesat pada tahap ini.

Ciri-ciri jantina bayi anda telah pun mudah dikesan melalui imbasan ultrasound. Bayi anda juga dapat menunjukkan pelbagai ekspresi muka.

Rambut atau bulu halus (dipanggil lanugo) merangkumi seluruh permukaan badan anda, termasuk wajah. Kening dan bulu mata mula tumbuh sekitar 16 minggu.

Pada kira-kira 20 minggu, kepala bayi anda akan mula tumbuh rambut, manakala berat badan dan juga ukuran badannya (kepanjangan) terus meningkat. Cecair amniotik (cecair di dalam rahim) membolehkan bayi anda menggerakkan tubuhnya dengan mudah di dalam rahim anda. Pada peringkat ini, bayi anda mungkin juga mula menghisap ibu jarinya.

Sekitar 24 minggu kehamilan, walaupun semua organ penting kini terbentuk dan berfungsi sepenuhnya, paru-paru bayi anda bagaimanapun belum cukup matang lagi. Dengan ukuran badannya yang lebih daripada 12 inci panjang dan berat badannya yang kira-kira setengah kilogram, bayi anda kini akan mempunyai jumlah otot normal pada kaki dan lengan tetapi mungkin kelihatan kecil dan nipis kerana lemak subkutaneus (yang memberikan bayi penampilan tembam dan gebu) belum ada lagi. Pada peringkat ini, bayi anda mudah mengenali bunyi seperti muzik serta suara anda!

Menjelang minggu ke-28, tubuh bayi akan diselaputi oleh bahan berminyak yang putih bernama verniks, yang menyelubungi seluruh kulit dari kepala ke kaki. Tujuan verniks adalah untuk menghalang kulit daripada mengecut kerana rendaman berterusan dalam cairan amniotik dalam rahim. Badan bayi anda kini semakin seimbang dari segi saiz kepala dan badannya.

Mata bayi anda akan mula buka dan tutup menjelang akhir minggu ini, dan bayi anda akan terus bergerak-gerak dengan riangnya di dalam rahim anda. Pergerakan ini mungkin dapat dirasai sebagai debaran di dinding abdomen, dan akan diselingi oleh tempoh berehat tenang – ya bayi anda dalam rahim juga perlu berehat!


Pada bulan keempat kehamilan, bayi anda akan berukuran kira-kira 13 cm panjang dengan berat badannya kira-kira 140g (5oz). Rangka bayi anda akan terus mengeras. Kehamilan anda akan mula ketara sebagaii bonjol di sebalik pakaian anda.


Anda
Kehamilan anda kini telah memasuki trimester kedua di mana inilah waktunya anda dapat menikmati tahap tenaga yang optimum. Anda juga akan rasa lebih stabil dari segi mental, fizikal and emosi.

Tubuh anda kini telahpun serasi dan selesa dengan kehamilan, di mana loya dan gejala morning sickness yang mungkin anda alami selama 12 minggu pertama sepatutnya telah reda sekarang.

Antara minggu ke-16 dan ke-20, anda mungkin dapat merasakan pergerakan bayi anda untuk kali pertama, menandakan salah satu daripada saat-saat manis dalam kehamilan anda!

Dari kira-kira minggu ke-12 kehamilan, rahim bergerak keluar dari rongga pelvis dan terus membesar pada kadar biasa, di mana sekitar 22 minggu, kehamilan anda pasti kelihatan dengan jelasnya denag ‘baby bump’ yang amat ketara.


Makan lebih banyak makanan yang kaya dengan zat besi
Isipadu darah anda meningkat dengan pesat (sehingga 50%). Tingkatkan pengambilan protein berkualiti baik seperti telur dan daging. Jika anda seorang vegetarian, pastikan anda memakan makanan tumbuhan yang kaya dengan besi seperti sayur-sayuran dan sayur-sayuran berdaun dengan setiap hidangan, bersama dengan sumber vitamin C (seperti oren atau jus oren, lada benggala, dan sebagainya) kerana Vitamin C membantu penyerapan zat besi dari makanan sumber tumbuhan.


Pada ketika ini, bayi anda akan terbentuk dengan sempurna, dan kepala akan seimbang dengan seluruh tubuh. Sekiranya dilahirkan lebih awal pada tahap ini peluang untuk bertahan hidup diletakkan di lebih daripada 95% dengan penjagaan kejururawatan intensif dalam unit bayi pramatang yang tinggi.

Sebilangan besar verniks terus merangkumi seluruh badan bayi dan sementara deposit lemak subkutaneus terus dibakar, dia tetap agak tipis.

Bayi anda akan, pada bila-bila masa semasa peringkat ini, menyelesaikan kedudukan terbalik dalam dalam rahim sebagai persediaan untuk dilahirkan. Pergerakan bayi, walaupun bersemangat, mungkin tidak semestinya begitu jelas bagi anda, kerana pada minggu-minggu berlalu, akan ada ruang yang terbatas dalam rahim anda.

Semasa fasa terakhir kehamilan anda, antara 38-40 minggu, bayi anda akan berkembang sepenuhnya dan akan mengandaikan bahawa ciri-ciri montel, penampilan comel bayi baru-baru ini kerana meletakkan sejumlah besar lemak subkutan.

Bayi itu masih dilindungi dalam jumlah besar verniks, dan kadang-kadang verniks ini juga terdapat dalam cairan amniotik.

Secara perubatan, ini menandakan berakhirnya kehamilan biasa, tetapi harus diingat bahawa ini hanya rata, bukan peraturan yang keras dan cepat. Banyak kehamilan yang berlanjutan kurang dari 40 minggu, sementara beberapa wanita mula bekerja pada akhir minggu ke-42!

Pada 40 minggu, bayi itu mungkin masih dilindungi dalam jumlah besar vernix, yang mungkin sangat tebal pada kulit yang melayang di sekitar kawasan pangkal paha, ketiak, di belakang lutut dan di sekitar leher. Satu-satunya bahagian badan di mana verniks tidak hadir adalah di sekitar mulut dan di mata. Rambut berambut lembut (dipanggil lanugo) yang merangkumi keseluruhan permukaan badan bayi dari kira-kira 16 minggu, hampir hilang pada akhir kehamilan, tetapi mungkin masih ada di atas bahu dan di lengan, kaki dan kadang-kadang menyeberang dahi.

Bayi sentiasa dilahirkan dengan warna mata tertentu, tetapi mungkin berubah dalam masa beberapa minit. Kuku di jari tangan dan kaki mula menonjol. Kuku bayi amat lembut pada peringkat ini dan tidak akan merosakkan kulit halus jika dia menggaru diri selama 24 jam pertama kehidupan.

Pada peringkat ini, seorang bayi dalam rahim akan mempunyai berat badan antara 2.5 dan 3.5 kilogram. Bayi yang berat kurang dari 2 kilogram semasa dilahirkan diistiharkan sebagai ‘bayi berat lahir rendah’ dan mungkin memerlukan penjagaan intensif dalam beberapa hari pertama kehidupannya.

Selamat melahirkan cahaya mata, semoga dipermudahkan segala urusan!

Anda
Anda kini telah memasuki trimester ketiga, kehamilan anda dan ini adalah masa yang anda mungkin akan mengalami perasaan keletihan dan ketidakselesaan disebabkan oleh berat badan dan juga saiz perut yang semakin berkembang.

Anda mungkin akan mengalami masalah-masalah tertentu yang berkaitan dengan peringkat kehamilan yang akhir ini, termasuk kesakitan belakang, sembelit, kerap membuang air kecil dan bengkak pergelangan kaki. Urat varikos mungkin menjadi lebih menonjol pada masa ini. Tanda regangan juga boleh dilihat, terutamanya di kawasan perut anda.

Anda mungkin rasa seperti pergerakan anda sedang semakin sukar dan ‘dilambatkan’ disebabkan saiz perut anda yang semakin mengembang dan juga dapat melihat peningkatan dalam kontraksi otot rahim (kontraksi Braxton Hicks).

Lebih daripada 50% wanita yang mengandung bayi pertama akan mengalami kejadian di mana kepala bayi akan turun ke rongga pinggul sebagai persediaan untuk kelahiran. Kejadian ini biasanya menghasilkan tekanan di bahagian perut ibu. Walau pun ia merupakan perkembangan yang baik untuk peringkat kehamilan yang terakhir ini, tiada sebab untuk bimbang jika ia tidak berlaku.

Selamat menyambut bayi baru, mama!


Featured image source: Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

About Us | Contact Us
@2020 BabyTalkMalaysia.com. All Rights Reserved.