Dengan peningkatan autisme di dalam negara, pemahaman yang lebih diperlukan untuk mendidik, menyelami dan menyokong individu-individu tersebut supaya mereka boleh menjalani kehidupan yang baik dan memuaskan. Bersempena Hari Kesedaran Austime Sedunia, Pakar Kesihatan Keluarga, Dr Chow Suet Yin berkongsi penjelasan berikut.
Gangguan spektrum autisme (ASD), atau autisme, sering disalah erti dan disalah anggap sebagai gangguan pembelajaran. Sebaliknya, ia adalah kecacatan perkembangan saraf yang merangkumi keadaan yang ringan hingga teruk, dan pada tahun ini, Hari Kesedaran Autisme Sedunia menyoroti keadaan ini, dengan tema ‘Beralih dari Bertahan Ke Berkembang: Kesedaran, Penerimaan, Penghargaan”.
Tema ini agak sensitif kerana kanak-kanak ASD sering berhadapan stigma dan mudah dipinggirkan. Memandangkan data tempatan menunjukkan peningkatan yang ketara dengan 589 kanak-kanak didiagnosis pada 2021 berbanding hanya 99 orang pada 2010, justeru penting untuk rakyat Malaysia mengetahui lebih lanjut tentang keadaan tersebut.
‘Autisme boleh didiagnosis seawal usia 18 bulan dan kebimbangan pertama ibu bapa selalunya adalah pendidikan anak mereka. Walaupun ia mempengaruhi beberapa aspek pembelajaran, kita perlu ingat bahawa autisme adalah spektrum dan setiap individu adalah berbeza. Paling utama, setiap kanak-kanak boleh diajar dan bukan setiap kanak-kanak ASD memerlukan pendidikan khas. Ramai daripada mereka dapat meneruskan pembelajaran di sekolah biasa dengan sedikit sokongan. Malah, ada yang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi dan mempunyai pekerjaan tetap,” kata Dr Chow Suet Yin, Pakar Kesihatan Keluarga dengan minat khusus dalam perkembangan kanak-kanak dan kesihatan kanak-kanak komuniti di klinik perubatan IMU.
Tanda-tanda biasa ASD termasuklah kesukaran atau kelewatan perkembangan kemahiran komunikasi dan sosial. Misalnya, mereka mungkin menyalah tafsir isyarat sosial, menghadapi masalah membuat ayat yang lengkap atau sukar mengikut arahan. Mereka juga mungkin menunjukkan tingkah laku berulang dan menentang perubahan.
“Intervensi awal adalah penting, dan lazimnya saya akan menasihati ibu bapa untuk berjumpa doktor jika mereka menyedari anak mereka terlepas sebarang peristiwa penting dalam perkembangannya,” kata Dr Chow. “Janji temu berkala kanak-kanak untuk imunisasi berjadual mereka adalah peluang yang baik untuk ibu bapa berbincang dengan doktor tentang perkara ini.”
Autisme boleh disaring menggunakan Senarai Semak Autisme Di Kalangan Kanak-kanak yang Disemak Semula (M-CHAT) seawal usia 18 bulan dan hanya boleh didiagnosis secara peribadi oleh profesional penjagaan kesihatan yang berkelayakan dengan menggunakan penilaian perkembangan formal. Ini mungkin diikuti dengan ujian tambahan untuk menolak kemungkinan punca-punca lain, seperti gangguan genetik tertentu atau keadaan neurologi, yang mengajuk autisme.
“Penting untuk mendapatkan diagnosis yang tepat supaya ibu bapa boleh mengambil langkah yang sesuai untuk anak mereka. Jadi saya amat menekankan kepentingan mendapatkan diagnosis daripada profesional penjagaan kesihatan yang berkelayakan, menggunakan alat pemeriksaan dan penilaian yang berkaitan seperti M-CHAT,” kata Dr. Chow.
Selepas itu, jika diagnosis mengesahkan autisme, ibu bapa boleh mengambil langkah seterusnya untuk mempelajari cara menguruskan keperluan anak mereka.
Pendekatan Pembelajaran Mengikut Kesesuaian
Pendidikan yang baik masih menjadi pilihan untuk kanak-kanak ASD yang layak mendapat kad OKU (Orang Kelainan Upaya) bagi membantu mendapatkan beberapa faedah penting seperti kemasukan ke kelas bersepadu khas di sekolah kerajaan, bantuan pendidikan dan peralatan belajar, pendaftaran dalam komuniti pusat pemulihan dan program penempatan pekerjaan. Memandangkan keperluan setiap kanak-kanak adalah berbeza, tempoh percubaan akan membantu pihak sekolah menentukan sama ada kanak-kanak itu boleh kekal di dalam kelas biasa atau dimasukkan ke dalam kelas bersepadu, jelas Dr Chow.
“Ibu bapa perlu lebih terlibat dengan pendidikan anak mereka dan bekerjasama rapat dengan guru serta ahli terapi. Sebagai contoh, sesi terapi dengan ahli terapi boleh membantu kanak-kanak belajar cara berkomunikasi dengan lebih berkesan dan menyesuaikan diri dengan situasi yang berbeza. Guru juga perlu sedar tentang apakah pencetus kepada kanak-kanak tersebut dan membangunkan perlahan-lahan pendidikan peribadi mereka,” tambahnya.
Sementara itu, bagi kanak-kanak yang ASD teruk, sekolah khusus mungkin lebih sesuai untuk keperluan mereka.
Teknologi & Pembelajaran
Memandangkan setiap kanak-kanak dengan ASD adalah unik, barangkali kaedah tambahan boleh membantu menyokong pembelajaran mereka, seperti penggunaan alat dan aplikasi digital, yang banyak tersedia. Antara yang percuma untuk digunakan seperti JABtalk dan Card Talk atau paywall (laman sesawang atau teknologi lain yang memerlukan pembayaran dari pengguna untuk mengakses konten atau perkhidmatan tambahan) seperti Proloquo2Go. Dr Chow mengesyorkan ibu bapa membincangkan penggunaan aplikasi-aplikasi tersebut dengan ahli terapi anak mereka untuk melihat sama ada aplikasi atau permainan yang berkenaan dapat membantu memenuhi matlamat pembelajaran dan perkembangan bagi tahap umur atau peringkat perkembangan mereka.
“Aspek lain yang perlu dipertimbangan juga adalah masa yang diperuntukkan anak untuk menghadap skrin. Ia tentu boleh membuatkan kanak-kanak tergoda untuk menghabiskan berjam-jam bermain, sama seperti kanak-kanak lain. Jadi, saya menasihati supaya berserhanalah dan dalam masa yang sama juga perlu ada pantauan orang dewasa untuk menetapkan had kepada kanak-kanak ini. Ini akan memerlukan penglibatan yang aktif dari ibu bapa kanak-kanak itu khususnya,” nasihat Dr Chow. “Memandangkan teknologi sentiasa ada, kanak-kanak dengan ASD perlu belajar cara menggunakannya dan menggunakannya dengan baik.”
Beberapa alat pendidikan tambahan dalam talian secara percuma juga boleh membantu ibu bapa, seperti Latihan Kemahiran Penjaga ePembelajaran WHO untuk Keluarga Kanak-kanak dengan Lewat Perkembangan atau Kurang Upaya.
Akhirnya, Dr Chow menekankan bahawa setiap kanak-kanak mampu belajar, termasuklah kanak-kanak ASD. Dengan peningkatan kadar ASD yang dicatatkan di Malaysia dan di seluruh dunia, adalah penting bagi ibu bapa, pendidik dan masyarakat secara amnya untuk mengakui keperluan mereka yang berbeza dan menghargai kekuatan mereka sebagai sebahagian daripada masyarakat yang inklusif dan pelbagai.
“Bagi kanak-kanak dengan ASD, pendidikan merangkumi lebih daripada pembelajaran akademik semata-mata. Interaksi dan permainan berkumpulan adalah penting untuk mengasah kemahiran sosial mereka, diiringi aktiviti harian di rumah yang boleh menjadi peluang pembelajaran kepada mereka,” katanya.
Sementara itu, terapi akan membantu kanak-kanak – dan ibu bapa mereka – ketika mereka mara melalui pelbagai peringkat perkembangan, memberikan kemahiran hidup asas seperti penjagaan diri, membuat keputusan, komunikasi dan kemahiran lain supaya mereka boleh menjadi lebih berdikari dan menjalani kehidupan yang memuaskan apabila mereka meningkat usia.
Dr Chow Suet Yin
Pakar Kesihatan Keluarga
Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU)